r. Imieniny:  A A A

Rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej mieszkańców Lubelszczyzny 03.12.2012

Rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej mieszkańców Lubelszczyzny

21 listopada grupa młodzieży z naszego gimnazjum udała się do Lublina na wycieczkę w ramach projektu "Rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej mieszkańców Lubelszczyzny"

21 listopada 2012 roku uczestniczyłyśmy w wycieczce szkolnej do Lublina, która odbyła się w ramach projektu „Rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej mieszkańców Lubelszczyzny” dofinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, realizowanego przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Oświatowo-Wychowawczych imienia Teresy Kras. Pojechali na nią uczniowie Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Garbowie, którzy angażują się w życie kulturalne szkoły. Jako opiekunki wybrały się z nami polonistki - pani Iwona Woźniak, pani Elżbieta Zielińska i pani Lucyna Żak.

Na samym początku zatrzymaliśmy się w Muzeum Wsi Lubelskiej. Zwiedziliśmy różne zabytkowe domostwa, między innymi chatę tkacza, bednarza, kuźnię, młyn oraz domostwa ludzi mniej lub bardziej zamożnych. Pani przewodnik opowiadała nam o dawnym życiu codziennym. Mówiła o tradycjach, wierzeniach i zwyczajach ludowych. Omawiała elementy budowy domów. W chacie kowala dowiedzieliśmy się, do czego służą wszystkie narzędzia, jak się podkuwa konie, na czym oprócz tego polega praca takiego rzemieślnika. Mieliśmy nawet okazję zobaczyć, jak wykonuje się podkowę.

Następnym i najciekawszym punktem wycieczki była wizyta w Teatrze imienia Juliusza Osterwy w Lublinie. Tam obejrzeliśmy sztukę na podstawie tragedii Williama Shakespeare’a „Makbet”. Spektakl był innowacyjny, szczególnie dzięki scenografii i oświetleniu, które podkreślały mroczną wymowę dzieła angielskiego dramatopisarza. Zachwyciła nas pełna skupienia gra aktorów oraz to, jak wyrażają emocje, kreując swoje role . Niezwykła atmosfera skupienia i grozy udzieliła się wszystkim widzom.

Po obejrzanej sztuce udaliśmy się do Archikatedry Lubelskiej. Zwiedziliśmy świątynię, słuchając uważnie pani przewodnik. Potem przeszliśmy do skarbca i zakrystii akustycznej. Największą jej atrakcją było to dla nas, że stojąc w jednym narożniku pomieszczenia, byliśmy w stanie usłyszeć najcichszy szept dochodzący z narożnika po przeciwległej stronie. Taki efekt daje odpowiednia konstrukcja sklepienia . Następnie zeszliśmy do krypt z grobami biskupów lubelskich.

Przed budynkiem Archikatedry rozpoczęliśmy nasz spacer po Starym Mieście. Zatrzymywaliśmy się przy różnych zabytkach, wysłuchiwaliśmy ich historii i legend z nimi związanych. Punktem końcowym był Zamek Lubelski. Następnie wsiedliśmy do autokaru i wróciliśmy do Garbowa.

Naszym zdaniem wycieczka była ciekawa i atrakcyjna. Pomimo, iż często odwiedzamy Lublin, to o wielu rzeczach nie mieliśmy pojęcia. Na pewno wyjazd ten wzbogacił naszą wiedzę i był udany. Odniosłyśmy wrażenie, że wszystkim się podobało i rzeczywiście tak było.

Anita Kamińska i Paulina Reszka
uczennice klasy III a
Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Garbowie
« Powrót

Wszystkie informacje, które chcecie Państwo zamieścić na stronie prosimy przesyłać na adres: stronaszkoly@garbow.pl