r. Imieniny:  A A A
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rodzinne spotkania, przyjemność, radość 21.12.2013

Rodzinne spotkania, przyjemność, radość

Rodzinne spotkania, przyjemność, radość, dzielenie się opłatkiem i miłością... albo obowiązek, zmęczenie, stres, negatywne emocje. Sami możemy wybrać, czego doświadczymy podczas nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. Poniżej kilka wskazówek jak je spędzić z korzyścią dla ducha i ciała.

W Bożego Narodzenia czas niech miłość będzie w nas, 
niech pokój wokół panuje, a dobro nad złem króluje! 
Wesołych Świąt! 
 
 
1. Ustal sama ze sobą i z rodziną czego oczekujecie od świąt! 
Zastanówcie się, jak chcecie je spędzić! Spróbujcie odpowiedzieć sobie na to pytanie naprawdę szczerze. Czego potrzebujecie NAJBARDZIEJ? Czasu z rodziną, rozmów, smacznego jedzenia, masy prezentów? A może spędzić czas na świeżym powietrzu? Święta trwają trzy dni, możemy podzielić je między różne aktywności – znajdź czas na wspólne wyjście do kościoła, na siedzenie za stołem w gronie najbliższych, i na czas wyłącznie dla siebie. 
 
2. Odpuść sobie! 
Zacznij przygotowania duuuużo wcześniej !!! Obdziel pomocą przy świątecznych porządkach wszystkich członków rodziny. Prezenty kup wcześniej i nie zostawiaj nic ważnego na ostatnie przedświąteczne dni. Podejdź do świąt na spokojnie. Często jesteśmy perfekcjonistkami. Jeśli tak naprawdę to cię męczy i nie daje radości, w tym roku zrób coś inaczej. Prezenty włóż w ładne świąteczne torby, kup filety z łososia i upiecz je – będzie prościej. Zainwestujcie w zimowe rodzinne spacery. Odprężcie się w świąteczny wieczór tak, jak lubicie. 
 
3. Miej realistyczne oczekiwania wobec rodziny 
Cóż, często zakładamy, że marudząca teściowa w Wigilię zamieni się w łagodną i błogo uśmiechającą się istotę, a rozkrzyczani siostrzeńcy w grzeczne aniołki. Zadbaj o swoje dobre samopoczucie, ćwicząc akceptację. Nie chodzi o to, żeby zgadzać się na to, by ktoś przekraczał twoje granice, ale pewną dozę wyrozumiałości i dystansu. Czasem kiedy wyluzujemy, uwalniamy się od wewnętrznego napięcia. Druga strona to czuje i jej zachowanie się zmienia. Najczęściej na lepsze!!! 
 
4. Przygotuj plan B 
Często jest tak, że w naszych rodzinach są nierozwiązane konflikty lub dawne urazy. Pewne sytuacje powtarzają się, a my nie zawsze umiemy sobie radzić z emocjami, które je wywołują. Jeśli przewidujesz jakiś konflikt i to cię stresuje, stwórz plan jak spokojnie na niego zareagować. Jeśli na przykład boisz się, że twoja mama jak zwykle powie, że twój mąż mało zajmuje się dziećmi, możesz odpowiedzieć z uśmiechem: „Mamo, doceniam że troszczysz się o nasze dzieci. Mamy dla nich całe weekendy, podczas których świetnie się razem bawimy. Nie martw się, proszę”. Posiadanie takiego awaryjnego planu nieco cię rozluźni. A najważniejsze… to postarajcie się nie poruszać tematów, które mogą wywoływać konflikty! 
 
4. Bądź uważny na sygnały swojego ciała oraz myśli 
Kiedy doświadczamy fizycznych efektów stresu, nasz organizm chce walczyć lub uciekać. Stąd nasze nieprzyjemne emocje jak złość czy zmęczenie. Jeśli jednak będziemy uważnie obserwować reakcje swojego ciała, to w odpowiednim momencie przerwiemy jedzenie czy jałową dyskusję ze szwagrem. Gdy poczujemy nieprzyjemny ciężar w żołądku, jego ściśnięcie, lekko przyśpieszone bicie serca albo to, że zaczynamy ziewać. Wyjdziemy z dzieciakami na sanki lub zmienimy temat rozmowy. Aby poczuć skutki relaksacji, często wystarczy kilka głębokich, świadomych oddechów, wykonanych w chwili spokoju. Gdy skupiasz się jedynie na wdechu i wydechu, nic więcej się nie liczy. Obserwuj też swoje myśli. Jeśli się im przyjrzysz, przekonasz się, że podczas świąt myślisz o zupełnie niepotrzebnych sprawach. A co będzie jak się spóźnimy do cioci, a jak tacie nie spodoba się prezent, a jak syn będzie marudził przy stole, jak ja nienawidzę wujka Kazia. Już teraz czytając te słowa, zapewne widzisz, że to bez sensu. Są pewne sprawy, na które nie masz wpływu. Lepiej zostaw więc w spokoju przeszłość i nie wybiegaj w przyszłość. Tu i teraz są święta! Czas dla Boga i bliskich! 
 
5. Pamiętaj, żeby nie zapomnieć czym dla Ciebie są święta
 
Święto Bożego Narodzenia to czas otuchy i nadziei. 
Czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i w siłę człowieka. Pamiętajmy o tym! 
Spokojnych, rodzinnie spędzonych, pełnych Bożej i ludzkiej miłości 
Świąt Bożego Narodzenia życzy Agnieszka Stępniak-Łuczywek 
 
psycholog w Zespole Szkół w Garbowie 
Na podstawie artykułu „Zdrowe podejście do świąt Bożego Narodzenia” zwierciadło.pl 
« Powrót

Wszystkie informacje, które chcecie Państwo zamieścić na stronie prosimy przesyłać na adres: stronaszkoly@garbow.pl
Administrator strony: Agnieszka Opolska

© Zespół Szkół w Garbowie
Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Realizacja: SULIMO