r. Imieniny:  A A A
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani psycholog poleca... 01.04.2020

Pani psycholog poleca...

NAUKA ZDALNA - PORADNIK DLA RODZICÓW

Zdalne nauczanie w dobie epidemii koronawirusa to wielkie wyzwanie dla wszystkich - dla nauczycieli, dzieci a także rodziców.Jak sobie z tym porradzić?

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?
Bardzo ważne jest stworzenie dziecku dobrych warunków do nauki w domu. Dziecko należy przyzwyczajać, że lekcje trzeba odrabiać regularnie,
codziennie, o określonej porze. Konieczne jest wprowadzenie krótkich, dostosowanych do potrzeb dziecka przerw po przerobionej partii materiału.
A zatem:
1. Zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki: biurko lub stolik, na którym panuje porządek i znajdują się tylko te rzeczy, które są aktualnie potrzebne do nauki oraz odpowiednie krzesło.
2. Właściwe oświetlenie – światło z lewej strony, gdy dziecko jest praworęczne,
a z prawej, gdy dziecko jest leworęczne.
3. Zadbaj, aby nic dziecko nie rozpraszało podczas nauki, np. wyłącz telewizor, radio.
4. Pamiętaj o częstym wietrzeniu pomieszczeń – w pokoju nie może być
za duszno.
5. Bądź gotowy do pomocy dziecku, jeśli będzie Cię potrzebowało. Nie naciskaj jednak, gdy o tę pomoc nie prosi. Pamiętaj, że powinieneś wspierać samodzielność swojego dziecka, a nie wyręczać go w jego obowiązkach.
6. Dobrą zasadą jest stopniowanie trudności, czyli rozpoczynanie nauki
od przedmiotów, które sprawiają dziecku najwięcej trudności, których dziecko nie lubi.
7. Gdy dziecko się uczy, dyskretnie sprawdzaj, czy rzeczywiście to robi.
8. W młodszych klasach sprawdzaj, czy dziecko odrobiło wszystko,
co było zadane, sprawdź też, czy zadania zostały wykonane prawidłowo.
9. Pamiętaj, by doceniać pracę swojego dziecka, by chwalić je za wykonaną pracę.

Jak zmotywować dziecko do nauki w domu?
Wspieraj, dopinguj i towarzysz dziecku w procesie nauczania!

1. Porozmawiaj z dzieckiem o obecnej sytuacji: wyjaśnij mu, dlaczego tak ważne jest, by aktualny czas przeznaczył na naukę.
2. Systematyczność pracy – przygotujcie wspólnie prosty, przejrzysty plan dnia
- Wspólne zaplanowanie zadań i spisanie ich na papier zaoszczędzi domownikom niepotrzebnych tarć w kolejnych dniach.
3. Dobra organizacja czasu nauki – ustalenie stałych godzin przeznaczonych
na zdalną naukę tak, by nie zaburzać rytmu pracy dziecka,
4. Pozytywna ocena rezultatów: zauważaj nawet najmniejsze postępy, nie stawiaj dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosuj do jego możliwości.
5. Mądra motywacja – wszelkie miłe i atrakcyjne aktywności zostaw na czas
po nauce, zmotywuje to dziecko do szybszego siadania do lekcji oraz będzie nagrodą za jego pracę.
6. Wdrażanie do samodzielności - nie wyręczaj dziecka w odrabianiu lekcji, kiedy prosi o pomoc, nie podawaj mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadzaj, udzielaj wskazówek, wyjaśniaj.
7. Budowanie w dziecku poczucia własnej wartości – zamiast krytykować
i oceniać, dodawaj mu otuchy, słuchaj uważnie i wykaż zrozumienie dla jego uczuć i wątpliwości.

Jeśli chcesz pomóc dziecku, na pewno:
1. Nie strasz- "Jeśli nie nauczysz się wiersza, to dostaniesz słabą ocenę i twoja nauczycielka będzie na ciebie zła. Zobaczysz!";
2. Nie oceniaj i nie karz- "Ponieważ bazgrolisz w zeszycie, nie pojedziesz w niedzielę na urodziny do Pauliny";
3. Nie nagradzaj- "Dostaniesz rower na koniec roku, jeśli będziesz mieć bardzo dobre świadectwo" (kiedy perspektywa otrzymania nagrody jest zbyt odległa, sama nagroda traci na wartości);
4. Nie porównuj- "Kasia to dopiero dobrze się uczy, mógłbyś brać z niej przykład";
5. Nie stawaj zawsze po stronie nauczyciela czy wychowawcy- "Gdybyś się nauczył, dostałbyś lepszy stopień, za mało się przykładasz, weź się do roboty".
To, jak mówisz do dziecka, jest niezwykle ważne! Zacznij stosować komunikaty typu Ja!
1) "Podoba mi się, że tak starannie odrobiłeś lekcje, naprawdę to doceniam";
2) "Kasiu, doceniam, ile wysiłku włożyłaś w to, aby czytać coraz lepiej, jestem z ciebie dumna";
3) "Marku, ogromnie się cieszę z twojej piątki z matematyki. Moje gratulacje";
4) "Jestem pod wrażeniem, że już odrobiłeś lekcje, Filipie";

W przeciwieństwie do zwykłych pochwał, komunikaty tego typu mówią o Tobie, osobie która je sformułowała, nie oceniają dziecka.
Aby pozytywne komunikaty były dla dzieci wiarygodne, muszą być uczciwe i prawdziwe.

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?
Internet to szansa, a jednocześnie zagrożenie. Szansa, bo możemy się porozumiewać, doskonalić, kształcić. Zagrożeniem jest niewłaściwe korzystanie
z jego zasobów. W normalnym życiu uczymy się bezpiecznie postępować, tak samo powinniśmy robić to w rzeczywistości wirtualnej. Chociaż w sieci nie brakuje materiałów edukacyjnych, to większość najmłodszych użytkowników korzysta
z Internetu głównie dla rozrywki. Dzieci potrzebują edukacji w zakresie odpowiedzialnego korzystania z tych technologii. W uczeniu dzieci korzystania
z Internetu dużą rolę odgrywają nauczyciele, rodzice i opiekunowie. Z dziećmi należy rozmawiać, w jaki sposób należy się chronić w Internecie.

A zatem:
1. Ustal z dzieckiem zasady korzystania z Internetu.
2. Udostępniaj dziecku jedynie pozytywne i bezpieczne treści.
3. Rozmawiaj z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.
4. Skonfiguruj ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu.
5. Zainstaluj program do kontroli rodzicielskiej.

Polecane strony www:
https://chrondzieciwsieci.pl/
http://www.dzieckowsieci.pl/
https://twojedzieckowsieci.pl/

Zadbajmy o to, aby dzieci nie spędzały całego wolnego czasu na komórce czy przed komputerem. Spróbujmy znaleźć coś czego robienie sprawi wszystkim członkom rodziny przyjemność. Zachęcam do wspólnego grania w gry planszowe. To zajęcie zbliży do siebie członków rodziny, pomoże w nawiązywaniu i podtrzymywaniu dobrych relacji z własnymi dziećmi i zintegruje całą rodzinę.

Agnieszka Stępniak-Łuczywek

 

« Powrót

Wszystkie informacje, które chcecie Państwo zamieścić na stronie prosimy przesyłać na adres: stronaszkoly@garbow.pl
Administrator strony: Agnieszka Opolska

© Zespół Szkół w Garbowie
Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Realizacja: SULIMO