r. Imieniny:  A A A
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Czytajmy dzieciom! 16.11.2014

Czytajmy dzieciom!

Dlaczego warto czytać dzieciom?

Wiek od 2 do 6 lat to dla dziecka i rodziców wspaniały czas na wspólne czytanie!!!

           

            Jeśli czytaliśmy wcześniej, zauważamy jak stopniowo nasz mały słuchacz coraz więcej rozumie i aktywnie wyraża swoje upodobania.

 

Jeśli nie czytaliśmy – najwyższy czas zacząć!

 

            Są książki, do których w tym czasie na życzenie dziecka, powracamy wielokrotnie, bo właśnie ta, a nie inna historia jest tak dla niego fascynująca. My tego rozumieć nie musimy, wystarczy, że podążamy za pragnieniem dziecka. To czas, gdy wraz z mową pojawiają się pierwsze, czasami zaskakujące pytania, a bohaterowie ulubionych książek często „uczestniczą” w zabawach wymyślanych przez dziecko.

 

 

 

Czytanie kilkulatkowi to :

  •  rozbudzanie ciekawości świata

  •  dalsze budowanie bogatego języka

  •  rozwijanie wyobraźni

  •  ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania

  •  pogłębianie więzi między rodzicami i dzieckiem

  •  uczenie myślenia i wartości moralnych

  •  wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód

  •  wyrabianie nawyku czytania i zdobywania wiedzy

  •  przygotowanie do wymagań, jakie stawia nauka w szkole

     

    Wspólne czytanie może bardzo pomagać w wychowaniu dziecka.

     

    W książkach znajdujemy często fragmenty, które mogą posłużyć jako rozwiązania konkretnych sytuacji, z którymi dziecko styka się w życiu. Dobra literatura dla dzieci daje dobre wzorce zachowania.

    Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka.

     

Gdy dziecko idzie do szkoły warto czytać mu nadal.

Dopasowywać lekturę do upodobań małego słuchacza, tak, by czytanie było odczuwane jako przyjemność i prawdziwa przygoda.

             

            Czytający rodzice dość powszechnie popełniają błąd, gdy wraz z rozpoczęciem nauki dziecka w szkole, przestają mu głośno czytać. Najczęściej kierują się przekonaniem, że gdy dziecko nauczy się czytać, powinno to robić samodzielnie, bo tylko wtedy opanuje płynne czytanie.

Tak jednak nie jest. Dla większości dzieci opanowanie techniki czytania to dość duże wyzwanie. Zanim zaczną dobrze czytać muszą włożyć w to wiele wysiłku. W tym czasie dzieci pracują na bardzo prostych tekstach, które najczęściej nie są ciekawe, inspirujące i rozbudzające wyobraźnię.

            Niestety, dla wielu dzieci nauka czytania kojarzy się także z dużym stresem, zwłaszcza, gdy nauczyciel ocenia postępy przy całej klasie. Prawdopodobnie jest niewielu sześcio-, siedmiolatków, którzy samodzielnie są w stanie przeczytać np. „ Opowieści z Narnii”, ale prawie wszyscy mogą bez trudu ich wysłuchać! Wysłuchać i oczywiście zrozumieć całe bogactwo tekstu. Jeszcze przez kilka lat ta różnica pomiędzy złożonością tekstu samodzielnie czytanego, a tekstu, którego dziecko może słuchać jest bardzo duża. A to znaczy, że przestając dziecku głośno czytać w początkach nauki szkolnej, pozbawiamy je wielkiej szansy na rozwój języka i umiejętności rozumienia świata.

Badania potwierdzają, że głośne czytanie dziecku

 

  • zaspokaja jego potrzeby emocjonalne, np. uwagi, stymulacji

  • buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem

  • wspiera rozwój psychiczny dziecka

  • wzmacnia poczucie własnej wartości

  • uczy poprawnego języka, rozwija zasób słów

  • daje swobodę w mówieniu

  • ćwiczy pamięć

  • rozwija wyobraźnię

  • poprawia koncentrację

  • przygotowuje do samodzielnego czytania

  • przynosi ogromną wiedzę

  • ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole

  • uczy odróżniania dobra od zła

  • zapobiega uzależnieniom od komputera

  • kształtuje na całe życie nawyk czytania i poszerzania wiedzy

     

    (wypisy z materiałów promocyjnych akcji Cała Polska Czyta Dzieciom)

    Anna Zając

« Powrót

Wszystkie informacje, które chcecie Państwo zamieścić na stronie prosimy przesyłać na adres: stronaszkoly@garbow.pl
Administrator strony: Agnieszka Opolska

© Zespół Szkół w Garbowie
Wszelkie Prawa Zastrzeżone
Realizacja: SULIMO